Nábytek za miliardu. Ženy předběhly muže v nákupech na splátky

Nábytek za miliardu. Ženy předběhly muže v nákupech na splátky

se souhlasem společnosti Home Credit

Nábytek za miliardu. Ženy předběhly muže v nákupech na splátky

Více než dvacetiletá spolupráce Home Credit a SCONTO Nábytek přináší zajímavá data o nákupním chování Čechů a Slováků. Zatímco na konci 90. let nakupovali na splátky nábytek více muži (78 procent), dnes je situace opačná – 70 procent nákupů na splátky uzavírají ženy. Na Slovensku je tento trend obdobný. Home Credit poskytl financování nákupu nábytku v celkové hodnotě přes 980 milionů korun, přičemž průměrná výše úvěru činí 22 459 Kč.

Jedním z nejzajímavějších trendů, které data odhalují, je změna v poměru mužů a žen využívajících financování. „Na konci 90. let tvořili muži téměř 78 procent všech zákazníků, kteří si brali nábytek na splátky. Dnes je situace zcela opačná. V roce 2025 tvoří 70 procent klientů ženy,“ uvádí Marek Tomčík, ředitel divize obchod Home Creditu. Tento trend můžeme pozorovat i na Slovensku.

Celkem bylo uzavřeno přes 43 tisíc smluv, přičemž nejvíce jich bylo sjednáno v letech 2011–2013, kdy roční počet překračoval 5 tisíc smluv. Průměrná výše úvěru na nákup nábytku přitom v průběhu let rostla. V roce 1999 činila průměrná výše financování asi 10 tisíc Kč, v roce 2018 už to bylo téměř 45 tisíc Kč a v posledních letech se průměrná částka stabilizovala kolem 32 tisíc Kč. Nejčastěji si zákazníci na splátky pořizují sedací soupravy, postele a skříně, tedy nábytek, který tvoří základní vybavení každého domova.

„Zajímavé je, že ačkoliv muži realizují menší počet nákupů, průměrná výše jejich nákupu bývá vyšší než u žen. Může to souviset s typem nakupovaného zboží nebo s tím, že muži dávají přednost jednomu objemnějšímu nákupu před vícero menšími,“ dodává Marek Tomčík.

Nejčastější výše úvěru se pohybuje v rozmezí 12 až 22 tisíc Kč, do kterého spadá více než 14 tisíc uzavřených smluv. Na druhém místě je ovšem kategorie 2 tisíc až 12 tisíc Kč s více než 12 tisíc smlouvami, z čehož lze vyvodit, že je financování oblíbené i u menších nákupů. „Na Slovensku pozorujeme podobné trendy jako v České republice, včetně rostoucího podílu žen mezi klienty. Také slovenští zákazníci častěji volí financování částek v rozmezí od 500 do 600 eur,“ doplňuje Marek Tomčík.

Řetězec SCONTO Nábytek patří mezi nejstarší partnery Home Creditu. První smlouvy o financování nákupů na splátky byly uzavřeny již v roce 1999, kdy společné aktivity odstartovaly. V roce 2010 začala spolupráce i na Slovensku. Za dobu existence bylo na Slovensku financováno více než 17 tisíc nákupů v celkové hodnotě přes 15 milionů eur. Průměrná výše úvěru na Slovensku činí 882 eur (přibližně 22 tisíc Kč), což je srovnatelné s průměrnou částkou v Česku.

„Průměrný věk našich zákazníků se dlouhodobě pohybuje kolem 40 let, což naznačuje, že financování nábytku často souvisí se zařizováním domácnosti v určité životní fázi – ať už jde o pořízení prvního vlastního bytu, stěhování do většího bydlení kvůli rozrůstající se rodině nebo renovaci interiéru,“ vysvětluje Marek Tomčík.

Poptávka po financování nábytku kopíruje obecné sezónní trendy v prodeji nábytku, přičemž jiné výrazné výkyvy nebyly zaznamenány. „V reakci na současnou ekonomickou situaci a rostoucí náklady na bydlení jsme do našeho sortimentu zařadili řadu cenově dostupných produktů a také nábytkové programy navržené speciálně pro malometrážní byty,“ popisuje Pavlína Šedivá, vedoucí marketingu společnosti SCONTO Nábytek. „Zároveň jsme zavedli prodlouženou záruku, která je důkazem kvality našich výrobků a podpory dlouhodobé udržitelnosti.“