Na řadě míst planety lidé přestávají pít klasický Jim Beam s Coca-Colou
koláž Hrot24 / Shutterstock.com
Maloobchod
Jim Beam a Coca-Cola hlásí ve světě bojkot svého zboží. Lidé ikonické značky nechtějí
Výrobci populárních amerických nápojů, jako jsou koncern Coca-Cola nebo výrobce bourbonu Jim Beam, hlásí celosvětově pokles zájmu o své zboží. Souvisí to s odporem vůči politice Donalda Trumpa.
redaktor
Hospodářská politika Trumpova týmu vyvolává po celém světě kontroverze. V mnoha částech planety se to projevuje takzvaným hlasováním peněženkami, část spotřebitelů začala bojkotovat americké zboží.
Právě ikonické značky typické pro americký způsob života, jako jsou Coca-Cola nebo Jim Beam, hlásí ze třetích zemí pokles zájmu o své zboží. Všechny značky z USA ale nejsou zasaženy stejně.
Průzkum společnosti Morning Consult ukázal, že celosvětově roste počet zákazníků, kteří si koupi zboží ze Spojených států raději rozmyslí. Nárůst jejich množství přitom souvisí s nástupem Donalda Trumpa do Bílého domu.
Už ani kapku Coca-Coly! Po Kanadě se bojkot amerického zboží šíří i Evropou
Globální celní válka – i když ji Trumpův tým neustále modifikuje – už napáchala řadu ekonomických škod. Vyšší cla pochopitelně narušují dodavatelské řetězce a zvyšují dovozní náklady všem zúčastněným stranám.
Navíc se kvůli tomu reputace amerického zboží zhoršila. Slogan Made in America zákazníky spíše odrazuje, napsal server Business Insider.
V Mexiku se podíl zákazníků, kteří uvádějí, že si jsou „absolutně jisti“, že si v blízké budoucnosti koupí produkt Coca-Coly, klesl z lednových 40 procent na dubnových 36 procent.
Američané spustili ekonomický bojkot, 24 hodin nemají nakupovat. Podpořil je Hulk i Stephen King
Generální ředitel Coca-Coly James Quincey si postěžoval, že někteří latinskoameričtí spotřebitelé ve Spojených státech a Mexiku v prvním čtvrtletí upustili od nákupu produktů společnosti.
Mělo se tak dít poté, co se v únoru na sociálních sítích objevila videa, která bez důkazů uváděla, že Coca-Cola nahlásila některé ze svých zaměstnanců americkým imigračním úřadům. Quincey tvrdí, že se jedná o zcela nepravdivá tvrzení, která ale obchodní výsledky koncernu poškozují.
Šéf fastfoodového řetězce McDonald's Chris Kempczinski sice tvrdí, že v prvním čtvrtletí nezaznamenala firma pokles zájmu zahraničních zákazníků. Připustil ale, že se protiamerické nálady zvyšují zejména v Kanadě a v zemích na severu Evropy.
„V našem průzkumu jsme pozorovali nárůst počtu lidí na různých trzích, kteří říkají, že omezí nákup značek ze Spojených států,“ připustil Kempczinski.
Japonská společnost Suntory Holdings, která od roku 2014 vlastní značky bourbonu Jim Beam a Maker's Mark, se už připravuje na pokles prodejů amerických bourbonů.
V letošním roce očekává, že americké produkty budou mimo území USA méně akceptovány kvůli clům a také negativním emocím, uvedl generální ředitel Suntory Takeši Nijnami. Změnu preferencí zákazníků už zaznamenali v Kanadě.
Ne všechny značky ze zámoří ale čelí bojkotu části spotřebitelů. Například výrobce džínů Levi Strauss & Co. uvedl, že globální tržby nebyly ovlivněny. „Mezinárodní obchod je v současné době poměrně silný,“ řekl finanční ředitel Harmit Singh.