Hlavně mladším generacím už vlastnictví auta nedává smysl
Foto: Shutterstock.com
Úpadek v USA? Američané ztrácí zájem o auta, bojí se rostoucích cen i kvůli Trumpovým clům
Stále více Američanů přehodnocuje, zda má smysl utratit peníze za nákup auta. Důvod? Rychle rostoucí náklady. Ceny nových i ojetých vozů šplhají vzhůru, servis a opravy po pandemii zdražily kvůli problémům v dodavatelských řetězcích.
redaktor
Do celé situace navíc zasáhl americký prezident Donald Trump, který svými dovozními cly zneklidnil automobilový sektor i zákazníky. Tarify na dovoz vozů a dílů ze zahraničí mohou podle expertů zvýšit cenu vozidla o tisíce dolarů.
„Každý vůz prodaný v USA obsahuje dovezené komponenty, i když je sestavený na americké půdě,“ řekl magazínu Newsweek analytik Karl Brauer ze společnosti iSeeCars. „Cla 25 procent nebo vyšší se prostě nedají kompletně absorbovat výrobcem, něco z toho se přenese na spotřebitele.“
Trump vyhlašuje válku Hollywoodu: 100% clo na filmy natočené mimo USA
A i když Trump nedávno část cel zmírnil a domácím automobilkám přislíbil daňové úlevy, odborníci zůstávají skeptičtí. „Žádné auto není stoprocentně americké,“ připomněl Patrick Masterson z webu Cars.com. Například Model Y od Tesly má nejvyšší domácí podíl – a i ten činí jen 75 procent. Zbytek je z dovozu.
Průzkum společnosti WalletHub ukázal, že v dubnu plánovalo koupi auta o 13,4 procenta méně Američanů než ve stejném období loňského roku.
„Auto je jednou z největších výdajových položek domácnosti. Není divu, že lidé v době ekonomické nejistoty váhají,“ uvedl Brauer. A ekonom Mark Hamrick z Bankrate dodal: „Spotřebitelská důvěra je na nízké úrovni. Lidé se zdráhají pouštět do velkých nákupů, když čelí vysokým cenám aut i úvěrů.“
Vlastní vůz sice může být pro mnoho Američanů nedostupný, pohybovat se ale musejí i nadále – do práce, k lékaři, za přáteli. Stále častěji proto sahají po alternativách. Mezi ty nejvyužívanější patří carsharingové služby typu Turo, Uberči Lyft nebo klasická hromadná doprava. Jinak uvažují zejména mladší.
„Mladí lidé, obzvláště generace Z a mileniálové, se odklánějí od tradičního snu o vlastním autě,“ říká Albert Mangahas, datový ředitel Turo. „Vlastnictví auta pro ně jednoduše nedává ekonomický smysl.“
Zvláště pro městské obyvatele je veřejná doprava logickou volbou – levnější a ekologičtější než auto nebo Uber. Naopak na předměstích či venkově v USA, kde je infrastruktura často nedostatečná, zůstává vlastnictví auta téměř nezbytností.